مطالعات امکان سنجی اقتصادی

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا FFS، باید دوام یک پروژه را بر اساس مولفه اصلی زیر ارزیابی کند؛ آیا پروژه یا کسب و کار پول کافی برای تکمیل پروژه و ایجاد سود را خواهد داشت؟ یکی از نکات اساسی مشاغل این است که آیا یک شرکت می تواند خود را حفظ کند، به کارمندان خود حقوق پرداخت کند و البته سود کسب کند. یک مطالعه امکان سنجی اقتصادی می تواند به این ارزیابی کمک کند.

اجزای مورد بررسی در مطالعات امکان سنجی اقتصادی

  1. هزینه های شرکت
  2. درآمد
  3. دارایی ها
  4. تعهدات
  5. گردش وجوه نقد

مطالعات امکان سنجی مالی یا اقتصادی برای شرکت هایی تهیه شده است که به دنبال درک میزان سرمایه مورد نیاز برای تهیه و تکمیل موفقیت آمیز هر پروژه خاص هستند. در حالی که یک طرح تجاری ممکن است بخشی به نام تجزیه و تحلیل هزینه – سود (CBA) داشته باشد، در یک مطالعه امکان سنجی اقتصادی این جزئیات بیشتر خواهد بود و آمار و ارقام بیشتری در منابع مالی دارد.

اهمیت مطالعه امکان سنجی مالی

فاکتورهای مهم بسیاری وجود دارد که هر مطالعه امکان سنجی باید به آنها بپردازد و در مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا مالی این مسئله به همان اندازه درست است. مطالعات امکان سنجی اقتصادی می توانند بر روی انواع پروژه ها یا تحولات متمرکز باشند یا می تواند یک حوزه یا مطالعه خاص را متمرکز کند. در هر مطالعه اقتصادی، به ویژه اگر کسی قصد دارد سرمایه خود را از یک بانک یا پشتیبان خصوصی جمع کند، نیاز به حداقل موارد اولیه ای در گزارش مالی می باشد.

موارد مورد نیاز در تهیه گزارش مالی و طرح تجاری

  • برای شروع کار، چه مقدار سرمایه لازم است
  • چه میزان سرمایه برای فعالیت در تجارت نیاز دارند
  • بازگشت سرمایه (ROI)، یعنی چه زمانی سرمایه گذاران پول خود و سود آن را مشاهده می کنند

چرا بایستی یک مطالعه امکان سنجی مالی تهیه شود؟

تهیه یک مطالعه امکان سنجی اقتصادی، یک روش تجاری مناسب می باشد، به ویژه برای شرکت هایی که قصد دارند میلیون ها دلار سرمایه جمع کنند و می خواهند دانش را به راحتی در اختیار داشته باشند تا بتوانند در مورد قابلیت اجرای یک پروژه تصمیم گیری کنند. به سختی می توان تصور کرد که یک بانک یا سرمایه گذار که در شرکتی سرمایه گذاری می کند که ده ها میلیون دلار سرمایه در اختیار دارد چنین گزارشی نداشته باشد. به عنوان مثال، با ایجاد چنین مطالعه مالی املاک و مستغلات یا برای هر مطالعه محصول، شما می توانید در هنگام توسعه به مشکلات احتمالی بروید و سرمایه لازم در آن مرحله را صرفه جویی کنید و همچنین احتمالاً فرصت های جدیدی را در بازار کشف کنید.

مزایای نوشتن یک مطالعه امکان سنجی

برای شرکت ها اطلاعات به روز آماری مربوط به هر پروژه را، مانند بازار محصولات، توسعه املاک و مستغلات، جمعیت، جریان درآمد و غیره فراهم می کند.

در مورد میزان سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی و موفقیت پروژه دانش ایجاد می کند. به علاوه، این امر می تواند شامل همه مشاغل از جمله تجارت، فناوری پیشرفته، املاک و مستغلات، نفت، انرژی و غیره باشد.

با استراتژی ها به ما کمک می کند. از آنجا که نیازهای مالی مشخص است، این امر می تواند به راهبردی نمودن حرکت های بعدی یا مزیت اولین تغییردهنده بودن در مناطق جدید کمک کند و در نهایت مناطق رشد را نیز مشخص نماید.

همچنین اعتماد به نفس را در تیم مدیریت ایجاد می کند، زیرا به دست آوردن ارقام مالی مورد نیاز در پروژه می تواند یک کسب و کار و اعتقاد رهبری آن را به موفقیت شرکت تقویت کند.

مطلب آخر اینکه مطالعات امکان سنجی هوش و اطلاعات آماری را برای تیم مدیریت فراهم می کند.

یک مطالعه امکان سنجی اساساً قبل از شروع پروژه به یک دلیل ساده نوشته شده است: مدیران شرکت ها و سرمایه گذاران آنها می خواهند اطمینان حاصل کنند که هر پروژه مشخصی که آنها می خواهند توسعه دهند “عملی” است و هدف اصلی تهیه مطالعه امکان سنجی همین می باشد که البته به شما در صرفه جویی در سرمایه و زمان مورد نیاز در طولانی مدت کمک خواهد کرد.

اطلاعات موجود در مطالعه امکان سنجی اقتصادی

مطالعه امکان سنجی شامل اطلاعات و داده های حیاتی از جمله بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه، فرصت های موجود در بازار، مقررات دولت، عوامل خطر، نقاط قوت و ضعف، تیم مدیریتی و منابع مالی شرکت می باشد. در حالی که یک مطالعه امکان سنجی تا حدودی به نظر می رسد یک طرح تجاری باشد، چنین گزارشاتی چندین برابر جزئیات بیشتری در مورد بازار و منابع مالی را فراهم می کنند.