شرح خدمات مهندس مشاور در پروژه ‏ها

مهندس مشاور همواره نقش کلیدی در تحقق پروژه‏ های معماری و شهرسازی دارد. نقش مهندس مشاور تنها محدود به تهیه طرح نبوده و برقراری تعامل و هماهنگی بین متخصصان، سازمان ‏ها، شهرداری‏ ها و سایر ادارات دولتی، اخذ مجوزها و مصوبات لازم از مهم‏ترین نقش‏ های مهندس مشاور به شمار می‏ آیند.  مهندس مشاور شارمند با تجربه بیش از 40 سال فعالیت، به همراه تیمی متشکل از  متخصصان رشته‏ های هفتگانه نظام مهندسی، آماده ارائه خدمات مشاوره در طیف وسیعی از پروژه ‏های معماری و شهرسازی می‏ باشد.

تهیه گزارش امکان‏سنجی یکی از خدمات بارز مهندس مشاور شارمند است که در این تیپ مطالعات، مهندس مشاور با بررسی و تحلیل دقیق وضعیت زمین‏‎، اقدام به تعریف پروژه ‏های متعدد می‏ نماید و در نهایت گزینه بهینه  براساس بیشترین هماهنگی با قوانین و برخورداری از بیشینه صرفه اقتصادی پیشنهاد می‏ گردد. به بیان دیگر، تحلیل اقتصادی جامعی برای هر یک از پروژه ‏های پیشنهادی انجام می ‏شود تا مشخص گردد کدام گزینه بیشترین سود مالی را فراهم می ‏آورد. بعلاوه،  مهندس مشاور شارمند می‏ تواند در کوتاه‏ترین زمان ممکن، اطلاعات دقیقی درخصوص کاربری زمین و پتانسیل ‏های اجرای انواع پروژه به متقاضیان بخش خصوصی و دولتی در سراسر کشور ارائه نماید. نقش مهندس مشاور به تهیه گزارش امکان‏سنجی محدوده نمی ‏باشد و در صورت نیاز، اقدامات لازم جهت شرکت در جلسات گوناگون، اخذ استعلام، دریافت مجوزهای لازم از ادارات کل راه و شهرسازی استان‏ ها و شورایعالی شهرسازی و معماری ایران نیز از دیگر خدمات مهندس مشاور شارمند است. علاوه بر گزارش‏ های امکان‏سنجی، تهیه طرح توجیهی نیز از دیگر اقداماتی است که مهندس مشاور شارمند ارائه می‏ دهد. درخواست تغییر کاربری نمونه بارزی از یک طرح توجیهی است که به مالکان اراضی کمک می‏ نماید تا نسبت به قوانین حاکم بر زمین، بیشترین بهره ‏وری را از زمین خود داشته باشند.

طراحی معماری از دیگر سرفصل‏ های اصلی خدمات مهندس مشاور شارمند به شمار می‏ آید. طی سالیان متمادی این مهندس مشاور سعی بر آن داشته است تا علاوه بر تحقق درخواست‏ های کارفرمایان مختلف، دانش مهندسی خود را در طرح‏ ها اجرا نموده و بهترین عملکرد فضایی را با تکنولوژی روز دنیا تلفیق نماید. نقش مهندس مشاور شارمند در طراحی معماری فراتر از تهیه‏ ی نقشه‏ های معماری فاز 1 و 2 بوده و با ایجاد هماهنگی‏ های لازم بین دیسپلین‏ های مختلف، طرح ‏های سازه، مکانیک و برق هم توسط این مهندس مشاور تهیه می‏ گردد. مهندس مشاور شارمند دارای سابقه طراحی معماری برای بیش از 150 پروژه گوناگون در زمینه انواع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، چندعملکردی، خدماتی، گردشگری و صنعتی می‏ باشد.

طراحی شهری و برنامه ‏ریزی شهری بخشی از شرح خدمات مهندس مشاور شارمند در زمینه شهرسازی محسوب می ‏شود. از جمله این طرح‏ ها می‏ توان به طرح ‏های جامع و تفصیلی اشاره نمود که مهندس مشاور شارمند طی 40 سال سابقه فعالیت حرفه ‏ای، برای بیش از 60 شهر ایران طرح‏ های جامع و تفصیلی تهیه نموده است. مهندس مشاور در اینگونه طرح ‏ها با انجام مطالعات پایه، بررسی‏ های میدانی و تحلیل‏ های آماری، جمعیت شهر در سال افق طرح را پیش‏بینی نموده و از این طریق سطوح کاربری‏ های خدماتی مورد نیاز برای جمعیت پیش‏بینی شده در طرح تأمین می ‏شود. طرح های جامع و تفصیلی شهرها توسط مهندس مشاور و به سفارش شهرداری‏ ها و ادارات کل راه و شهرسازی استان‏ ها تهیه می‏ گردند.

تهیه طرح آماده‎سازی زمین از دیگر خدمات مهندس مشاور شارمند است. در طی سالیان متوالی، مهندس مشاور شارمند طرح‏ های آماده‏ سازی زمین متعددی برای متقاضیان تهیه نموده است. تهیه نقشه ‏های تفکیک برای اراضی شهری و خارج از شهر یکی دیگر از خدماتی است که مهندس مشاور شارمند ارائه می‏ نماید. آن دسته از مالکان اراضی که تمایل به تهیه نقشه تفکیکی برای اراضی خود دارند می ‏توانند از خدمات این مهندس مشاور بهره‏ مند گردند.

طرح‏ های بهسازی و نوسازی بافت‏های فرسوده از دیگر خدمات مهندس مشاور شارمند بوده است. در اینگونه طرح ‏ها محدوده ‏ی بافت فرسوده  معرفی شده از سوی شهرداری‏ ها و سایر نهادهای دولتی توسط مهندس مشاور آسیب شناسی می‏ شوند و مطالعات مفصلی روی معضلات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی محدوده‏ های ناکارآمد انجام می ‏گردد. پس از تهیه گزارش‏ها و مطالعات اولیه، علاوه بر تهیه طرح و نقشه پیشنهادی، راهکارهایی نیز توسط مهندس مشاور برای برون‏ رفت بافت‏های فرسوده از شرایط ناکارآمد موجود ارائه می ‏شود.

تهیه طرح جامع سرمایه‏ گذاری نیز از جمله خدمات مهندس مشاور شارمند است چنانکه برای بسیاری از شهرهای ایران از جمله دماوند، رودهن، شهر جدید قدس، رویان، بندرانزلی، کمال‏شهر و … طرح‏های جامع سرمایه‏ گذاری تهیه نموده است. در طرح جامع سرمایه ‏گذاری، محدوده های شهری دارای پتانسیل سرمایه‏ گذاری توسط مهندس مشاور شناسایی شده و پروژه‏ های مختلفی برای این اراضی تعریف می‏گردد. برآورد سود مالی حاصل از اجرای پروژه نیز از دیگر خدمات مهندس مشاور می ‏باشد.